Mandometerklinikens personal uppmuntrar patienter och närstående att medverka i vården för att öka upplevelsen av säker och patientcentrerad vård. Utvärdering görs med årlig anonym enkät. 2019 års resultat visas i figurerna 1 – 9.
71 % (80) av de tillfrågade svarade på patientenkäten och 49 % (51) på närståendeenkäten.
Patienterna svarade att de främst fått kännedom om Mandometerkliniken från remitterande läkare medan anhöriga säger att de fått kännedom om behandlingen även från internet, elevhälsan och BUP, figur 1-2.


Vi enkättillfället hade patienterna behandlats i genomsnitt 5 månader. Deras kroppsliga, psykiska och sociala mående förbättrades under behandlingen, figur 3.
De närståendes mående förbättrades också, speciellt det psykiska måendet, figur 4.



Både patienter och anhöriga anger anorektiska problem som huvudsaklig diagnos, figur 5.


Patienterna upplever stor delaktighet, att Mandometerbehandlingen fungerar väl och att bemötandet är bra, figur 6.
Närståendeenkäten visar jämförbara resultat, figur 7.
- Fungerar behandlingen
- Insatthet i behandlingen
- Information om resultat
- Delaktighet i behandlingen
- Bemötande vid Mandometerkliniken
- Bemötande annan ätstörningsvård
- Nöjd med Mandometerbehandlingen
- Nöjd med annan ätstörningsvård
80 % av patienterna och 73 % av de närstående svarade att de skulle rekommendera Mandometerklinikens behandling till en vän eller annan anhörigs barn/syskon/partner med ätstörning, figur 8, 9.

